Over Raak!

De methode RAAK! biedt rijke en uitdagende muziek- en dramalessen voor de hele kleuterperiode.
Alle letters in de naam van de methode komen voor in de woorden drama en muziek. Daarnaast worden verschillende andere vakgebieden geraakt door de lessen van deze methode te volgen.

Door het inzetten van boeiende lessen die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters, kunnen de lessen op elk gewenst moment worden ingezet.
De beschreven lessen zijn compleet met doelen en materialenlijst, waardoor het snel te gebruiken is zonder veel voorbereiding.

Ook bevat elke les tips voor eventuele verdieping van de les. Hierdoor kan makkelijk gedifferentieerd worden per klas en per niveau.

Door geen gebruik te maken van thema’s als herfst en winter of carnaval en Pasen, kunnen lessen binnen verschillende thema’s worden ingezet.
In principe staan de thema’s en lessen vast in volgorde en is er rekening gehouden met de meest gangbare thema’s die scholen per tijd van het jaar gebruiken. De lessen staan in een vaste volgorde omdat er sprake is van een opbouwende leerlijn. Toch kan een les over kabouters bijvoorbeeld makkelijk worden omgebouwd tot een les over eekhoorntjes of het kan zelfs ingezet worden zonder thema. Hier zal de leerkracht zelf mee moeten spelen.

Er wordt rekening gehouden met de leerlijn voor kleuters van de vakken drama en muziek (Tule, z.d.), waardoor op een systematische manier gewerkt wordt aan de drama- en muziekontwikkeling van de kleuters.

Bovendien bestaat kleuteronderwijs niet alleen uit muziek- en drama. Er wordt bij een aantal lessen vakoverstijgend gewerkt door ook o.a. aandacht te besteden aan woordenschat en probleemoplossend denken.

Veel leerkrachten voelen zich niet helemaal thuis in het geven van drama- en/of muzieklessen. 
Deze methode biedt lessen die leerkrachten zonder veel voorbereiding kunnen geven en die leerlingen steeds meer uitdaagt om meer uit zichzelf te halen. 
Als leerkracht is het makkelijk om even gauw een les uit de methode te pakken en door de bijbehorende materialen kan er gelijk een feestje van gemaakt worden. 
Door deze laagdrempeligheid zullen veel leerkrachten gaan ervaren dat drama en muziek een feestje zijn voor jong en oud!