Als kleuters naar de basisschool komen, wordt er best veel van ze verwacht. Ze leren zelf hun jas dichtmaken, hun schoenen aan de goede voet trekken, zich omkleden voor de gymles en dan hebben we nog niet gesproken over de reken- en taalvaardigheden die SLO (z.d.) beschrijft.

Om dit allemaal op een juiste manier te kunnen leren, kunnen we kijken naar de drie B’s van basisontwikkeling (Janssen-Vos, 2008).
De eerste is Betekenisvolle activiteiten. Door leerlingen betekenisvolle activiteiten aan te bieden, krijgen ze plezier in wat ze doen. Doordat ze interesse hebben in hetgeen ze doen, zullen ze ervan leren.

De tweede B is van bemiddelende leerkracht. Dit betekent dat leerkrachten wel invloed hebben op wat kinderen doen en leren. Jonge kinderen willen van nature volwassenen imiteren om snel groot te kunnen worden. De leerkracht is hier heel belangrijk bij.

Tot slot hebben we de brede ontwikkeling. Doel is om basiskenmerken, persoonsontwikkeling, maar ook vaardigheden en kennis aan te leren. Ontwikkeling hangt allemaal met elkaar samen. Er moet gewerkt worden aan de brede ontwikkeling.

Deze methode is opgezet door rekening te houden met de drie B’s van basisontwikkeling, zodat leerlingen zich op het gebied van drama en muziek zo breed mogelijk kunnen ontwikkelen.

Drama en muziek vallen onder cultuureducatie. Cultuureducatie is iets waar we niet meer omheen kunnen als we kinderen willen inwijden in de wereld en ervoor willen zorgen dat ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan de werkelijkheid in onze wereld.
Door cultuureducatie kunnen we de verbeelding van kinderen stimuleren. Hierdoor wordt de creatieve ontwikkeling ook gestimuleerd. (Hoogeveen, 2012)

Toch hebben we wel enige kennis nodig over muziek en dramalessen voor we deze op een juiste manier kunnen aanbieden aan de groep.

 

Bij drama worden andere zaken verwacht van de leerkracht dan bij muziek. Als we vanuit de doelstellingen van drama praten, kunnen we drama gebruiken als cultuurgoed. Kinderen ontwikkelen hierbij eigen vaardigheden als bijvoorbeeld danser, speler of regisseur. Ook wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke betekenis als het gaat om drama en dans. Hoe kunnen deze vormen een rol spelen in de huidige maatschappij? Door dit toe te passen, krijgen leerlingen inzicht in wat zich in de wereld afspeelt.
Drama kan ook ingezet worden als didactisch middel waarbij drama activiteiten een gunstig effect kunnen hebben op andere vakken en de verwerking van de leerstof van deze vakken.
Tot slot kan het worden ingezet als pedagogisch middel door aandacht te besteden aan o.a. de sociaal-emotionele ontwikkeling. (10voordeleraar, 2012)

Niet alleen de sociaal-emotionele ontwikkeling kan ingezet worden tijdens dramalessen. Er kan ook aandacht besteed worden aan de culturele kennis, maar ook historische kennis. Dramalessen zijn daar zeker geschikt voor. Hierdoor wordt vakoverstijgend gewerkt. Door dit in te zetten, kunnen kinderen zich ontwikkelen en beseffen wie zij zijn en wie zij willen zijn in de huidige maatschappij. Dat hoeven ze uiteraard niet in de kleuterklas te weten, maar dit is een ontwikkeling die meerdere jaren in beslag zal nemen. (Doyle, 1993)


Maak jouw eigen website met JouwWeb